Blog

Veri Merkezi Nedir, Neden Önemlidir?

2.5.2019

Veri merkezi (data center), bir kuruluşun bilgi teknolojileri (BT) operasyonlarını ve ekipmanlarını merkezi hale getiren, büyük miktarlarda verinin toplanması, saklanması, işlenmesi ve dağıtılmasına olanak sağlamak amacıyla bilgisayar ve ağ donanımlarının yoğunlaştırıldığı bir merkezdir. Bir veri merkezinin tasarımı, paylaşılan uygulamaların ve verilerin dağıtımını sağlayan bir bilgi işlem ve depolama kaynakları ağına dayanır.

Veri merkezleri bilgisayarların ortaya çıkışından bu yana bir şekilde var olmuşlardır. Modern veri merkezleri eskiden var olan veri merkezlerinden çok daha farklıdır. Altyapı, geleneksel şirket içi (on-premise) fiziksel sunuculardan, fiziksel altyapı havuzlarında ve çoklu bulut ortamında uygulamaları ve iş yüklerini destekleyen sanallaştırılmış altyapıya doğru kaymıştır. Aslında modern veri merkezi, veri ve uygulamalar neredeyse oradadır.

Günümüzde veri merkezleri, 7 gün 24 saat çalışan çok güçlü ve çok küçük binlerce sunucuya sahiptir. Veri merkezlerinin güvenliği, güvenilirliği ve bilgileri kuruluşlar için oldukça hayatidir.

Veri merkezlerine ilişkin sıklıkla tek bir şeymiş gibi konuşsak da, aslında yönlendiriciler (router), anahtarlar, güvenlik cihazları, depolama sistemleri, sunucular, uygulama dağıtım denetleyicileri ve daha fazlasını kapsarlar. Bunlar, depolama yapmak ve bir şirketin sürekli çalışması için hayati öneme sahip en kritik sistemlerini yönetmek için BT’nin ihtiyaç duyduğu bileşenlerdir. Bu nedenle, veri merkezlerinin etkinliği, güvenliği, güvenilirliği ve sürekli geliştirilmesi kuruluşlar için öncelikli bir konumda olmalıdır.

Veri merkezlerinin tasarımları benzersiz olsa da, genellikle internet bağlantılı veya kurumsal (veya ‘dahili’) veri merkezleri olarak sınıflandırılabilirler. İnternet bağlantılı veri merkezleri nispeten daha az uygulamayı destekler ve genellikle tarayıcı tabanlıdır ve genellikle bilinmeyen kullanıcılara sahiptir. Buna karşın, kurumsal veri merkezleri, daha az kullanıcıya hizmet sağlar fakat kullanıma hazır olanlardan özel uygulamalara kadar birçok uygulamayı barındırırlar.

Kurumsal bilgi teknolojileri dünyasında veri merkezleri; e-posta ve dosya paylaşımı, verimlilik uygulamaları, müşteri ilişkileri yönetimi (CRM) ve kurumsal kaynak planlaması (ERP), büyük veri, yapay zeka ve makine öğrenimi, iletişim ve işbirliği (collaboration) hizmetleri gibi işletme uygulamalarını ve faaliyetlerini desteklemek için tasarlanmıştır.

Devlet kurumları, eğitim kurumları, telekomünikasyon şirketleri, finansal kurumlar, perakendeciler, çevrimiçi bilgi tedarikçileri ve sosyal ağ hizmetleri dahil olmak üzere veri üreten veya kullanan her kuruluş bir seviyede veri merkezlerine ihtiyaç duyar. Verilere hızlı ve güvenilir erişimin olmaması, ana hizmetleri sunamamaya, müşteri memnuniyeti ve gelir kaybına neden olabilir.