Blog

Veri Merkezi ve Tier Standartları

12.10.2020

Tier standartlarının Uptime Enstitue tarafından ortaya atılması süreci, “en güvenilir veri merkezleri nelerden ve nasıl oluşmalıdır” sorununu çözmek amacıyla ortaya çıkmıştır. 

Tier 1, 1960larda ortaya çıkmış bir sertifikadır ve o tarihlerden beri de "Uptime Enstitü" kesintisiz enerjinin veri merkezleri için önemini bilen, elektriksel topolojilerin kapasitelerini kıyaslayan ve en nesnel temelleri ortaya koyan kurum olmuştur.

Tarihsel olarak, Tier 1, 1960larda ortaya çıkmış, Tier 2 1970lerde, Tier 3 1990'ların başında ve Tier 4'de 1994te ortaya çıkmıştır.

Tier 4; elektrik güç dağıtımı, Enstitü Yönetici Direktörü Ken Brill tarafından gerçekleştirilmiştir. 1991de gelecekteki tüm bilgisayar sistemlerinin çift elektrik girişli olacağını öngörmüştür ve US 6,150,737 patentini almıştır. United Parcel Servicein Windward Veri merkezi projesi ilk Tier 4 standartlı projedir. Windward veri merkezi inşasında United Parcel Service, çift elektrik güç girişli donanımlar için IBM ve diğer bilgisayar donanım firmaları ile birlikte çalışmıştır. Bu yapı için farklı iki şebekeden elektrik dağıtım ve her hat için yedekli kapasite elemanları gerekir. Şebekenin birinden gerçekleşecek en kötü senaryoda dahi sistem kesintiye uğramamalıdır. Bütün IT parçaları çift elektrik girişli olmak zorunda ve bunlar veri merkezi altyapı diyagramına uygun monte edilmek durumundadır. Donanım her sistem için en kötü senaryodaki yedek kapasite elemanı veya dağıtım şebeke hatalarına karşı etkilenmeyecek şekildedir. Her bir kapasite elemanı ve şebeke dağıtım hatları planlı bakım zamanlarında kesintiye sebep olmadan sistemden kompakt bir şekilde çıkarılabilmelidir. Bilgisayar ve UPS arasındaki hata toleransını ve dayanımlı bakımı arttırabilmek için her bir donanım çift elektrik girişli olmak zorundadır.

Tier 4 veri merkezi, dayanıklılık ve hata tolarenslı yapılardır. Alınan ölçümler neticesinde her 5 senede bir 4 saatlik kesintiler yaşandığı görülmüştür. Yani bu kesintiler, senelik 0.8 saate denk gelir ve hesaplandığında da %99.99 erişilebilirlik sağlandığı görülür. Veri merkezleri içerisinde farklı komponentlerde farklı arızalar gerçekleşebilir. Fakat bunlar son kullanıcıları etkilemez. Çünkü yedekli yapı bu hatalardan korunmaya karşı tasarlanmıştır.

Bu standart ile faaliyet yürüten veri merkezleri, genelde 365 gün 24 saat çalışan uluslararası platformlarda, yüksek rekabetin olduğu müşteriyle direkt temas haline olmayı gerektiren sektörlerdeki firmalar için uygundur. e-ticaret, pazar hareketleri mali durumlar ve finans durumları üzerine kurulu işler için büyük global firmalar, pek çok farklı saat diliminde var olan ve sürekli hizmet halinde sürekli çalışanlarının olduğu firmalar için bu oldukça önemlidir. Çünkü bu firmalar bu şekilde rekabet gücünü arttırırlar. 

Veri merkezleri altyapı tecrübelerinden bağımsız olarak bakıldığında, tanımlanan %99.99 erişebilirlik değeri erişilmesi çok güç bir değerdir. Çünkü bir problemin çıkması halinde, servisin gelip anında müdahale etmesi ve kullanıcı erişimlerine uygun olarak yazılımsal düzenlemelerin yapılması en az 4 saatlik süreci gerektirir. Hal böyleyken %99.99 erişilebilirliğin sağlanması için 45.6 yılda 1 kez hata çıkması olasıdır.

Tier 4 sertifikalı Atlas Veri Merkezi’nin yanısıra, uluslararası standartlara sahip İş Kule Veri Merkezi’nde; fiziksel altyapı yatırımı yapmadan, hızlı ve güvenli internet erişimiyle barındırmadan yedeklemeye ve depolamaya kadar tüm veri merkezi ihtiyaçlarınızı karşılıyoruz. Detaylı bilgi için web sitemizi inceleyebilir, form doldurarak ya da müşteri hizmetleri hattımız üzerinden bizlere ulaşabilirsiniz.

Kaynak