Sizi Arayalım
işnet
EN
Robotik Süreç Otomasyonu (RPA) Nedir?

Son birkaç yılda teknoloji dünyasını takip ettiyseniz, robotik süreç otomasyonu ve çalışma şeklimizi değiştirme potansiyeli hakkındaki gelişmelerden haberdar olmuşsunuzdur. Şirketler; iş akışını düzenlemek, görevleri otomatikleştirmek ve insan işçilerin katma değerli işlerde çalışmaya odaklanmalarını sağlamak amacıyla ortaya çıkan robotik süreç otomasyonundan mümkün olduğunca faydalanmaya çalışıyor.

Robotik süreç otomasyonunun şirketiniz için ne kadar tasarruf sağlayacağını, iş süreçlerinin ne kadarının otomatikleştirilebileceği konusunda herkese uyacak bir istatistik yok. Bunun nedeni; farklı şirketlerin farklı teknolojilere, sistemlere, süreçlere sahip olması ve bu şirketlerin farklı alanlarda faaliyet gösteriyor olması.

Kimi muhasebe, bilgi teknolojileri (BT) görevleri, insan kaynakları süreçleri gibi zaman ve emek alan görevleri otomatikleştirmeye yardımcı olarak işlerin düzenli ilerlemesini sağlayan robotik süreç otomasyonu (RPA) her ölçekteki işletmeler arasında giderek daha yaygın hale geliyor. Teknoloji, her manuel işlemde görülebilecek insan hatalarını azaltmaya yardımcı olmak anlamında çok güçlü. Robotik süreç otomasyonu; yapay zeka, makine öğrenimi, büyük veri, konuşma tanıma teknolojileri ve derin sinir ağlarındaki yeni gelişmeler sayesinde hem arka hem de ön bürodaki kural tabanlı süreçleri (rule-based processes) otomatikleştirebiliyor.

Bu teknoloji; masrafların azaltılmasına yardımcı olur, işlerdeki hatasızlığı artırır, hizmet kalitesini iyileştirir, uyum (compliance) ve regulatif konuların sağlıklı bir şekilde ilerlemesine yardımcı olur ve müşteri deneyimini geliştirir. Kurallara dayalı süreçler, yaklaşık %70 ile %80 oranı arasında otomatikleştirilebiliyor ve böylece şirketlerin, başka coğrafyalara gitmeden daha düşük maliyetle üretim yapabilmesini sağlıyor.

Çeşitli araştırmalara göre insanlar çalıştıkları zamanın yaklaşık %10 ile %20’sini sıkıcı ve tekrar eden bilgisayar görevlerine harcıyor. Boşa harcanan bu zaman ise kolaylıkla otomatikleştirilebilir. Araştırmacılar, bilgi teknolojileri (BT) departmanlarının düşük seviyede beceri gerektiren görevler için zamanlarının %30’unu harcadığını tahmin ediyor. Çalışanların %13’ü bu tekrar eden işleri zaman kaybı olarak nitelendirirken, şirketler otomasyonun sağladığı fırsatların ortalama %50’sini kaçırıyor. Bunlara ek olarak, BT iş liderlerinin %98’i otomasyon sürecinin şirketlerin avantajlarını sürdürmesi için çok önemli olduğunu söylüyor.

İlk aşamada otomatikleştirilebilecek görevler aşağıdaki gibi:

  • Belgeleme ve kayıt yönetimi.
  • Şikayetler, rezervasyonlar ve fatura yönetimi.
  • Müşteri ilişkileri yönetimi.
  • İnsan kaynakları süreçleri.
  • BT süreçleri.

Robotik Süreç Otomasyonunun Geleceği

Statista, robotik süreç otomasyonu endüstrisinin 2019 yılındaki değerinin 3.1 milyar dolar, 2020 yılındaki değerinin de 4.9 milyar dolar olacağını öngörüyor. Forrester’a göre ise bu rakam 2021 yılında 2.9 milyar dolar civarında olacak.

Robotik süreç otomasyonunun daha önce manuel olarak yapılan görevlerin ne kadarını devralacağını şimdilik bilmiyoruz, ancak bu teknolojinin işlerin yapılış şeklini dönüştürme konusunda oldukça büyük bir potansiyeli var. Dünyanın her yerindeki bütün endüstriler gelecek yıllarda akıllı otomasyon sisteminin sağladığı avantajlardan yararlanacak. Şirketler genel masrafları azaltmak ve yatırım getirisini artırmak için yeni çözümler aradığı sürece, robotik süreç otomasyonu giderek daha sofistike ve yaygın hale gelecek.

Operasyondan satışa, bilgi teknolojilerinden insan kaynaklarına kadar; yüksek hacimli, kural temelli, birbirinin tekrarı, öngörülebilen ve insan hatası olasılığı yüksek olan operasyonel süreçlerinizi otomatize etmek için robotik süreç otomasyonu çözümümüzden fayalanabilirsiniz.



Kaynak: towardsdatascience.com