Sizi Arayalım

Yapay zeka (AI), dijital dönüşüm çağında işletmeler ve beraberinde tüm insanlık için büyük fırsatlar sunuyor. Sadece veri işleme ve analiz yetenekleriyle değil, aynı zamanda müşteri/kullanıcı deneyimini iyileştirme ve iş süreçlerini otomatikleştirme potansiyeliyle de ön plana çıkıyor. Bu yazımda dijital dönüşüm kapsamında yapay zeka kullanımının faydalarını detaylandırmaya çalışacağım.


Temel tanımıyla dijital dönüşüm, işletmelerin teknolojiyi kullanarak iş süreçlerini, müşteri deneyimlerini ve pazar stratejilerini yeniden şekillendirmesini anlatır. Yapay zeka da bu dönüşüme hız katan, derinleştiren bir katalizördür.


Yapay zeka kullanımı ile kazanılabilecek birkaç faydayı şöyle sıralayabilirim:

Operasyonel Verimlilik: İş süreçlerini otomatikleştirmeye ve karar verme süreçlerini hızlandırmaya yardımcı olarak operasyonel verimliliği artırır. Bu, maliyet tasarrufu ve üretkenlik artışı getirir.


Müşteri Deneyimi: Müşteri hizmetlerini kişiselleştirerek ve müşteri etkileşimlerini optimize ederek müşteri deneyimini iyileştirir. Chatbotlar, sesli asistanlar, kampanya ve öneri sistemleri müşterilere 7/24 iletişim olanağı sunar ve müşteri memnuniyetini; dolayısıyla da müşteri sadakatini artırır.


Veriye Dayalı Karar Verme: Büyük veri setlerinden değerli çıkarımlar yapmak için gelişmiş imkanlar sunar. Bu daha bilinçli ve veriye dayalı kararlar alınmasını sağlayacaktır.


Risk Yönetimi: Dolandırıcılık tespiti ve kredi riski değerlendirme gibi analizlerle risk yönetiminin daha iyi yapılmasını sağlar.


Yapay zekanın iş süreçlerine nasıl entegre edilebileceğinin basit bir örneği olarak, bir e-ticaret firmasında uyguladığımız ürün isminden ürün özellikleri ayrıştırma otomasyon projemizden bahsedeceğim:


  • “X marka 255 G8 Amd Ryzen 5 5500u 8gb Ram 256gb Ssd 15.6 Fhd Windows 11”,
  • “Y marka 15 X1502ZA-EJ1645 Intel Core i3 1215U 8GB 256GB SSD Freedos 15.6”


Çok çeşitli başlıkları olan laptop ürünleri içerisinden önbellek (cache) bilgisini çekmek için yapay zekadan yardım alınarak; yüksek oranlı ayrıştırma sonucunda, manuel eforlara gerek duyulmadan, ürün girişi süreci daha verimli hale getirilmiştir.


Yapay zeka, yeni ürünler ve hizmetler geliştirmesine, mevcut olanları iyileştirmesine ve hatta tamamen yeni iş modelleri oluşturmasına olanak tanımaktadır. Bu olanaklardan faydalananlar bulundukları sektörde rekabet avantajı sağlayacaktır.


Diğer taraftan, işletmelerin dijital dönüşüm yolculuğunda, yapay zeka ya da herhangi bir teknolojiye entegrasyonunun planlı ve stratejik bir şekilde yönetilmesi çok önemlidir. Çünkü işletmeler bu teknolojilerden kazanacakları faydaları sürdürülebilir şekilde artırmaları için, öncelikle iş süreçlerini ve hedeflerini derinlemesine anlamaları gerekir. Bu anlayış, teknolojinin nerede ve nasıl en etkili şekilde kullanılabileceğinin belirlenmesini sağlar. Ayrıca, işletmelerin çalışanları teknolojik değişimlere hazırlamaları ve bu değişimi destekleyecek kurumsal bir kültür oluşturmaları gerekmektedir. 


Başarılı bir dönüşüm için yapay zeka ve diğer teknolojik yenilikler, potansiyellerini tam anlamıyla sergilemek üzere işletme içindeki insanlar tarafından benimsenmelidir. İşletmeler sürekli öğrenme ve adaptasyon yaklaşımını içselleştirerek, hızla gelişmekte ve değişmekte olan teknolojiyi ve buna bağlı yenilikleri takip etmeli; iş modellerini ve stratejilerini güncel tutmalıdır. Dış kaynaklardan uzmanlık ve iş birliklerine açık olmak, aynı zamanda iç inovasyon kapasitelerini geliştirmek de tüm bunlara dahildir.


Emrem Pıtırlı

İşNet RPA Mimarı