Sizi Arayalım
Fatura Öde
EN
Yapay Zekâ ile İş Hayatında Verimlilik Artırma

Yapay Zekâ ile İş Hayatında Verimlilik Artırma

İş yaşamındaki yaratıcı fikir oluşturma, bilgi edinme ve araştırma süreçlerinde insanların hayatını kolaylaştıran yapay zekâ, pek çok mesleği farklı bir boyuta taşıyor. Devrim niteliğindeki yapay zekâ teknolojisinin çalışma verimliliğini nasıl artırdığını ve örneklerini bu yazımızda inceliyoruz.

Yapay Zekâ ve İş Hayatındaki Görünümü

Yapay zekâ; insanlardaki gibi geri bildirimlerle öğrenme, problem çözme ve sonuca ulaşabilme gibi bilişsel işlevleri yerine getirme yeteneğini makinelere kazandırmak için kullanılan bir dizi teknoloji ve algoritma seti olarak tanımlanabilir. 

Dil ve metin üzerinde başarılı bir şekilde çalışabilen yapay zekâ, büyük veri setleriyle eğitildiğinden insanlar tarafından yapılan pek çok işi yapabilme kabiliyetine sahiptir. İş dünyasında zaman alan veya tekrarlayan görevlerde yapay zekâ kullanılarak verimliliğin ve üretkenliğin artması amaçlanır.

Stratejik bir çalışma sisteminin oluşturulmasına katkı sağlayan yapay zekânın, iş dünyasındaki verimliliğin artmasında etkili olan özellikleri şu şekilde sıralanabilir:

·       Öğrenen Makine Tasarımı: Analitik model oluşturmayı otomatikleştiren bir veri analiz metodudur. Teknolojik sistemlerin insanlara benzer şekilde verilerden ve deneyimlerden bilgi edinmesi olarak ifade edilebilir.

·       Doğal Dil İşleme Süreçleri: Yapay zekâ teknolojisi, dili algılayan ve dile uyumlu cevap verebilen sistemleriyle insan ve bilgisayar ilişkisinin kurulmasını sağlar. Yapay zekâda ve iş hayatında kullanılan mekanizma, akıllı asistan ve otomatik yanıt sistemleriyle insanlara iş yaşamında destek olur.

·       Üretken Yapay Zekâ Sistemleri: Metin, görüntü ve ses gibi içerikleri üretebilen sistemler, yaratıcı iş modellerinde yer alabilir. Özellikle pazarlama sektöründe önemli bir yere sahiptir.

Verimlilik Perspektifinde Yapay Zekâ ve İş Hayatına Katkısı

Yapay zekâ teknolojisi şirket çalışmalarında yararlı içgörüler ve veri analizi sağlayan etkili bir kaynaktır. PwC'nin küresel GSYİH’nın %30’undan fazlasını oluşturan 15 ülkeden yarım milyar iş ilanının incelemesiyle yapay zekânın çalışanların verimini 5 kat artırdığı sonucuna ulaşılmıştır.

PwC'nin 2024 yılı Küresel CEO Araştırması'na göre yapay zekâ kullanmaya başlayan şirket CEO’larının %84’lük kısmı, çalışanlarının iş yerinde verimliliğinin artacağını düşünmektedir. CEO’ların %70’i yapay zekânın önümüzdeki üç yılda şirketlerinin değer yaratma şeklini büyük ölçüde değiştireceği öngörüsüne sahiptir. İş dünyasında yapay zekâ verimliliğinin etkisiyle pratikleşen süreçler şu şekildedir:

·       Otomatikleşme: Rutin görevlerin ve iş süreçlerinin otomatikleştirilmesiyle çalışanlar, stratejik ve yaratıcı işlere odaklanabilir. Yapay zekânın iş süreçlerine entegrasyonu, manuel hata oranlarını azaltır ve verimliliği artırır. 

·       Veri Analitiği: Büyük veri setlerinin hızlıca analiz edilmesini sağlayan yapay zekâ, verilerden anlamlı değerlendirmeler çıkararak hızlı ve bilinçli karar almaya yardımcı olur.

·       Risk Yönetimi: Yapay zekâ iş süreçlerinde meydana gelebilecek olası riskleri değerlendirmede ve analiz etmede kritik rol oynar.  

Yapay zekâ ve iş hayatı entegre bir şekilde çalışarak dönüşüm gerçekleştiriyor. PwC’nin 2024 yılı Küresel CEO Araştırma sonuçlarına göre küresel CEO’ların %69’u, çalışanların yapay zekâ aracılığıyla yeni beceriler elde etmesi gerektiğini düşünmektedir. Şirket çalışanları, yapay zekânın sunduğu verimlilikten ve diğer avantajlardan faydalanmak için gerekli becerileri hızlıca geliştirmeyi hedeflemektedir.

Yapay Zekâ ve İş Hayatında Sağladığı Faydalar

Yapay zekânın verimlilik üzerindeki etkisini farklı sektörlerde ve uygulamalarda gösterebilir. Yapay zekânın iş dünyasında yaygın olarak kullanıldığı uygulamalar şu şekilde sıralanabilir: 

Müşteri Hizmetleri ve Kullanıcı Deneyimini İyileştirme

Müşteri hizmetleri için günümüzde yapay zekâ destekli chatbot uygulamaları oldukça popüler. Kesintisiz hizmet amaçlayan sistemler, müşterilere gün boyu iletişim imkanı sağlar. Basit işlemleri yerine getirerek problemleri çözebilir ve karmaşık işlemler için de müşterileri ilgili departmana yönlendirebilir. Böylece hem müşteriler hem işletmeler için verimli bir süreç gerçekleşir. 

Yapay zekâ destekli sistemler müşterilerin davranışlarını analiz edebilir ve buna uygun yaklaşımlar geliştirebilir. Yapay zekâ algoritmasında biriken veriler, kullanıcı deneyimini kişiselleştirmek ve dolayısıyla zenginleştirmek için kullanılabilir.  

İnsan Kaynakları Yönetimi

İşe alım süreçlerinde öz geçmiş kontrolünü sağlamak ve uygun adayları belirlemek için yapay zekâ destekli sistemler işlemlere hız kazandırabilir. Gelen maillere dönüş sağlayabilir ve gerekli bilgileri adaylara iletebilir.

Bilgi Teknolojileri

Yazılım sistemlerinin üzerinden sürdürülen yapay zekâ işlemleri, iş süreçlerinde verimliliği artıran bir unsur haline gelmektedir. Bilgi teknolojileri alanında İşNet olarak kullandığımız bilgi teknolojileri uygulamaları şu şekildedir: 

·       IDP aaS: İşNet IDP aaS (Intelligent Document Processing), yapay zekâ yardımıyla belgelerin, görsellerin, el yazılı metinlerin taranmasını ve gerekli bilgilerin elde edilmesini sağlayan bir veri sistemidir.

·       Robotik Süreç Otomasyonu (RPA): İşNet, yapay zekâ sistemine çalışanlarınızın sistemli ve kurallı görevlerini tanımlayarak yapay zekâ verimliliğiyle tanışmanızı sağlar. İnsan kaynakları, operasyon ve satış gibi alanlarda kullanılan Robotik Süreç Otomasyonu'yla rutin işlemlerin sürekliliği sağlanabilir. 

·       Yapay Zekâ (AI) Destekli Çağrı Merkezi Çözümü: İşNet, İşte Çağrı Merkezi uygulamasının yapay zekâ destekli IVR (Sesli Yanıt Sistemi) özelliğiyle gelen aramalar daha hızlı ve verimli şekilde yanıtlanabilir. Böylece müşterilerin bekleme süreleri azaltılarak hem müşteri memnuniyeti hem verimli çalışma imkanı tanınır.

Yapay zekâ iş hayatında verimlilik artışının yanı sıra sürdürülebilir iş modelleri geliştirmeye de katkı sağlar. Kullanımının giderek artmasıyla iş dünyası gelecekte daha verimli ve yenilikçi çalışmalara tanıklık edecektir.